—– PERSBERICHT —–

Nationale Archeologiedagen 2019 in Museum Valkenburg
Kom tijdens de Archeologiedagen naar Museum Valkenburg. Laat je meevoeren in een Reis door de Tijd. Neem een kijkje in het Archeologisch Restauratieatelier of bezoek de Vuursteenmijntjes.

Dit jaar zal dit landelijke evenement plaatsvinden van woensdag 9 t/m zondag 13 oktober 2019. Deze dagen zullen in het museum Valkenburg leden van de Archeologische werkgroep Valkenburg aanwezig zijn. Leden van de Stichting In onse Lande van Valckenborgh geven tekst en uitleg bij de Vuursteenmijntjes, in de Plenkertstraat.

Archeologisch Restauratieatelier geopend.
Wo 9 / vr 11 / za 12 oktober , 13:00 – 16:00 uur.

Kom een kijkje nemen in het Archeologisch Restauratieatelier op de tweede verdieping in het Museum Valkenburg. Onze Archeologische werkgroep houdt zich bezig met divers opgravingsmateriaal uit de geschiedenis van Valkenburg aan de Geul en omstreken. We onderzoeken het overgebleven materiaal, determineren het en restaureren de objecten.
Heb je altijd al willen weten hoe een archeologisch onderzoek in zijn werk gaat? Of heb je zelf iets gevonden en wil je weten wat het is? Zelf kun je aan de slag met het puzzelen en onderzoeken van de vele scherven of andere objecten. Vrijwilligers van de Archeologische werkgroep zullen aanwezig zijn om het één en ander toe te lichten.

Schatgraven
Wo 9 / vr 11 / za 12 oktober , 13:00 – 16:00 uur.

Voor kinderen is er een opgraving nagebootst en kunnen ze op zoek naar verschillende spullen, die een archeoloog tegen kan komen bij een opgraving. Of op zoek naar restanten van een pot of puzzel enkele scherven bij elkaar en maak het object weer toonbaar.

Tentoonstelling ‘Reis door de Tijd” + Speurtocht “Reis door de Tijd”
Doorlopend, openingstijden Museum.

Een doorlopende expositie op de vernieuwde Middenverdieping van het museum, over archeologie in Valkenburg, met aandacht voor de Prehistorie, de Romeinen, de Middeleeuwen en Nieuwe Tijd & Nieuwste Tijd. Er is een speurtocht voor jong en oud over de geschiedenis van Valkenburg.

Bezichtiging Vuursteenmijntjes ‘Tast de Steentijd af’
Zaterdag 12 en zondag 13 oktober 2019 van 11:00 tot 17:00 uur.
Locatie: Plenkertstraat 53

Naast de expositie ‘Vuursteen’  over de prehistorie van Valkenburg, die doorlopend in het museum te zien is, is er nu ook een kans om de Vuursteenmijntjes te bezichtigen. Tijdens het weekend kun je vuursteen voelen en echte eeuwenoude artefacten bezichtigen bij de vuursteenmijntjes. Treed in de voetsporen van de Steentijd-bewoners! Zo vertellen we je alles over de Steentijd-mensen die met vuursteen werkten, waar zij het voor gebruikten en vertellen we je het spannende verhaal over hoe de archeologen deze mijntjes ontdekten.
Luister naar het boeiende verhaal van de ontdekking van de Vuursteenmijntjes door Hub Pisters.  Zie ook

—– NOOT VOOR DE REDACTIE —–

Voor meer informatie over deze tentoonstelling kunt u contact opnemen met:

Museum Valkenburg
Grotestraat Centrum 31
6301CW Valkenburg aan de Geul

info@museumvalkenburg.nl

Beeldmateriaal kunt u downloaden via onderstaand ‘Media Pack’.