Speciale activiteiten voor kinderen tijdens de Nationale Archeologie Dagen

Dit jaar is er weer van alles voor jong en oud te beleven in Museum Valkenburg tijdens het weekend van de Nationale Archeologie Dagen op 14, 15 en 16 juni. In dit weekend worden er ook speciale activiteiten voor kinderen georganiseerd en start de tentoonstelling ‘Sporen van handel en oorlog’, die tot en met 1 september te zien is in Museum Valkenburg.

Schat zoeken in Museum Valkenburg

Maak op vrijdag- en zondagmiddag kennis met archeologie en het Valkenburgs verleden op een leuke en speelse manier. Kinderen kunnen zelf ontdekken wat een archeoloog allemaal kan opgraven en wat dit scherfje of ons object vertelt? Ook kunnen ze zien hoe archeologische objecten gerestaureerd worden of gaan zelf aan de slag met het puzzelen van scherven totdat het een compleet potje is. Leden van de Archeologische Werkgroep Valkenburg zijn aanwezig. Zij kunnen meer uitleg geven over het restauratieproces en achtergrond van de gevonden objecten. Heeft u zelf iets gevonden of opgegraven? Kom dan langs en wellicht hebben we meer informatie over herkomst en ouderdom.

Ontdek de Romeinse vondsten uit Villa Voerendaal

Ga op ontdekkingsreis en laat u 2000 jaar mee terug nemen naar de Romeinse tijd. Een selectie van de mooiste gevonden objecten uit de Romeinse villa Voerendaal. Een kist vol replica’s van archeologische objecten die het verhaal van een Romeinse villa vertellen. Op zondag 16 juni 2024 is de kist met schatten uit de villa Voerendaal op bezoek in Museum Valkenburg! Enthousiaste vrijwilligers van Restaura vertellen aan de hand van replica’s van archeologische objecten het verhaal van de Romeinse villa en haar bewoners in Voerendaal. Vooral voor kinderen is dit een leerzame activiteit, die op een laagdrempelige manier kennis maken met archeologie en het verleden. Hier mogen de kinderen een armband of munten bekijken en vastpakken. Of ontdek hoe de Romeinse sleutel werkt. Als afsluiting mag de kinderen zelf een Romeinse herdenkingsmunt maken.

In Museum Valkenburg zijn nog vele objecten te zien die afkomstig zijn uit vergelijkbare villa’s met mozaïekvloeren, fresco’s aan de wanden en nog meer luxe. Ze zijn in de 19e eeuw bij archeologisch onderzoek opgegraven. Bekijk ook de tentoonstelling ‘Sporen van handel en oorlog’.

Voor nadere inlichtingen over deze activiteiten kunt u contact opnemen met Jolanda Rikers, bestuurslid marketing tel 06 1111 4849.