—– PERSBERICHT —–

Museum Valkenburg presenteert op 5 september 2019 om 19:30u (in Bibliotheek Valkenburg) in het kader van de tentoonstelling “ We Do Remember” – 75 jaar bevrijding in samenwerking met Bibliotheek Valkenburg:

Lezing door Joy Passanante*, schrijfster van “Through a Long Absence” en dochter van Cpt. Bart Passanante, chirurg in het 91st Evacuation Hospital te Valkenburg.

Lezing is in het Engels.

Joy Passanante schrijft in Through a Long Absenceover haar vader, een zoon van Italiaanse migranten die tijdens de Tweede Wereldoorlog als militaire arts diende bij het Amerikaanse leger.

In de lezing zal Joy Passanante dieper ingaan op de vier maanden die haar vader tussen oktober 1944 en maart 1945 als chirurg van een Evacuatie Hospitaal in Valkenburg doorbracht. Waar hij al snel kind aan huis was bij verschillende, vooral kunstzinnige, families en een bijzondere vriendschap sloot met Charles Eyck., die een portret van hem schilderde.

Haar boek is naast het verhaal van een evacuatiehospitaal ook dat van een hartstochtelijke lange afstandsliefde, de vorming van een chirurg en de integratie van immigranten.

Voor deze memoires putte Joy uit de meer dan 4.000 bladzijden tellende brieven die haar vader tijdens de oorlog schreef aan zijn vrouw, zijn vierdelige dagboek én zijn schilderijen en foto’s.

Passanante volgt haar vaders voetsporen door de oorlog en vindt hedendaagse connecties met de gevechten en overwinningen van haar vader.

Ze verkent ook het verdere verleden van haar vader en zijn persoonlijke oorlogen: als kind van Siciliaanse migranten dat klassieke piano leerde spelen maar ook drank moest smokkelen en als katholieke jongeman die verliefd werd op een joodse vrouw in een tijd toen ‘gemengde’ huwelijken niet werden geaccepteerd.

Passanante voert de lezer mee naar verrassende plaatsen: van een vrachttrein door Noord-Afrika en door de vijand bestookte operatietenten in Normandië over een clandestiene drankstokerij op een zolder in Saint Louis en kleihutten van de pas overwonnen vijand in de geboortestad van Barts ouders, naar joodse nieuwjaarsvieringen in het bevrijde Parijs en een smeulende hooischuur waar de nazi’s een van hun laatste wreedheden begingen.

Joy Passanante is voormalig hoofd van de opleiding Creatief Schrijven aan de Universiteit van Idaho. Ze publiceert al vijf decennia in drie verschillende genres. Haar werk verscheen in diverse literaire bladen waaronder The Georgia Review, The Gettysburg Review en Shenandoah. Zowel haar verhalenbundel The Art of Absence als haar roman My Mother’s Lovers waren finalisten voor verscheidene literaire prijzen. Haar essays werden bekroond met de Thomas H. Carter Prize van Shenandoah en de Gold Award for Best Profile van The Georgia Review. Ze kreeg beurzen van de Idaho Commission on the Arts voor poëzie en fictie en van de Idaho Humanities Council voor non-fictie.

Voor de lezingen geldt gratis entree op basis van vrije giften.

LET OP: Geïnteresseerden dienen vooraf een ticket te bestellen (er is een maximum van 75 personen) via de website van Museum Valkenburg (https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/we-do-remember-lezing-door-joy-passanante/)

—– NOOT VOOR DE REDACTIE —–

Voor meer informatie over deze tentoonstelling kunt u contact opnemen met:

Museum Valkenburg
Grotestraat Centrum 31
6301CW Valkenburg aan de Geul

info@museumvalkenburg.nl

Beeldmateriaal kunt u downloaden via onderstaand ‘Media Pack’.