Laden Evenementen

Van 6 september tot 15 november 2015 presenteert Museum Land van Valkenburg, in samenwerking met het Bokkenrijdersgenootschap, de tentoonstelling ‘Bokkenrijders; feiten en fantasie’.

Harry Peerboom, ‘Bokkenrijder’ 2015, olieverf op doek

De tentoonstelling ontvouwt voor ons het historische verhaal aan de hand van processtukken, martelwerktuigen, foto’s, films en literatuur. Wat is er echt in die beruchte periode gebeurd? Hoe ging de fantasie hiermee op de loop?
Rond de tentoonstelling zijn er lezingen, rondleidingen en een Bokkenrijderswandeling. Ook laten Euregionale kunstenaars werk zien met het Bokkenrijdersverhaal als thema.
Heel bijzonder is dat de expositie plaats vindt exact op de plek waar destijds het Landhuys stond en de Bokkenrijders in groepsprocessen werden berecht. Bekentenissen zijn hier met folteringen afgedwongen. Een plaquette aan de gevel van Museum Land van Valkenburg herinnert ons nu nog aan wat zich hier allemaal afspeelde.
Weinig onderwerpen uit het verleden van onze regio zijn zo vaak bestudeerd en hebben zoveel controverses opgeroepen als dat van de beruchte Bokkenrijdersbendes. Tussen 1730 en 1795 hebben zij huisgehouden in de huidige beide Limburgen en in de streek rond Aken. Hoewel zij in onze tijd ook wel eens als revolutionairen en vrijheidsstrijders zijn aangeduid, overheerst nog altijd het beeld van wreedaardige criminelen die onze voorouders een vreselijke schrik aanjoegen. Zo zouden ze een pact met de duivel hebben gesloten door het afleggen van een godslasterlijke eed: ick sweere god en alle sijne heijligen aff en den duijvel toe, waardoor ze soms op bokken door de lucht konden vliegen. Maar wie waren de bokkenrijders echt?

De tentoonstelling wordt belicht door Dirk Dobbeleers, voorzitter van het Bokkenrijdersgenootschap, en Anya Niewierra, directeur VVV Zuid-Limburg, op zondag 6 september om 15.00 uur in het museum. De officiële opening wordt daarna verricht door Ger Koopmans, gedeputeerde cultuur van de Provincie Limburg en Martin Eurlings, burgemeester van Valkenburg aan de Geul.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig