Met sponsoring en hulp van vrijwilligers

OPENING JACQUES VONKZAAL MET EXPOSITIE OP 20 NOVEMBER

Op 20 november om 14.00 uur neemt Museum Land van Valkenburg een nieuwe museumzaal in gebruik die voor velerlei doeleinden geschikt is gemaakt. Nu het Museum steeds meer tentoonstellingen organiseert – méér dan tien per jaar – was gebrek ontstaan aan vergader- en expositie ruimte. Ook was er behoefte aan een zaal waar bezoekers ongestoord filmpjes en documentaires konden bekijken. Er zouden lezingen en andere bijeenkomsten moeten kunnen plaatsvinden. Ook zou de zaal door andere instellingen en verenigingen gebruikt moeten kunnen worden zoals de Geologievereniging. De Educatiecommissie van het museum organiseert steeds meer activiteiten voor kinderen die ruimte zoeken. Zo ontstond het plan deze zaal – oorspronkelijk opslagruimte – te renoveren en het museum met een multifunctionele ruimte uit te breiden.
De Stichting Jacques Vonk heeft de renovatie van deze zaal gesubsidieerd en daarmee de naam van de Valkenburgse schilder en glazenier Jacques Vonk aan de zaal mogen verbinden. Alle opknapwerkzaamheden zijn door vrijwilligers uitgevoerd. De gemeente Valkenburg is bereid de vloer van de zaal aan te passen. Met sponsoring van Valkenburgse ondernemers is de zaal technisch gebruiksklaar gemaakt.

Met de expositie ‘Het Limburg van Jacques Vonk’ wordt de nieuwe zaal op 20 november om 14.00 uur officieel in gebruik genomen Deze van oorsprong Rotterdamse kunstenaar studeerde aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht en bracht daarna zijn hele leven in Houthem-Sint Gerlach door. De grote voorliefde in zijn werk waren Zuid-Limburgse landschappen, folklore en het boerenleven uit die tijd. Als glazenier ontwierp hij glas-in-loodramen voor kerken in heel Limburg. Jacques Vonk overleed in 2000 op 77-jarige leeftijd. Na zijn overlijden is de Stichting Jacques Vonk opgericht om zijn werk en glas-in-loodramen blijvend onder de aandacht te brengen. De Stichting heeft o.m. zijn ramen in Venlo herontdekt. In Heilust-Kerkrade houden zijn ramen, mede door toedoen van de Stichting, hun oorspronkelijke plaats in het kerkgebouw dat binnenkort een nieuwe functie krijgt.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig