Laden Evenementen

Museum Valkenburg presenteert van 7 april t/m 2 juni 2024 in de bovenzaal de werken van de kunstenaars Ilse Wielage (schilderijen) en Vivianne Schuijren (beelden).

llse Wielage woont en werkt in Zuid-Limburg. De meeste tijd brengt zij door in haar atelier aan huis om daar te werken aan opdrachten en/of vrij werk. Ilse is opgeleid aan de kunstacademie in Maastricht met een vervolgopleiding bij de de Master Scientific Illustration. Zij is hier lang verbonden geweest aan het onderwijs. Ook is zij opgeleid tot coach/ practitioner en helpt zij, door deskundige individuele begeleiding, graag bij het beantwoorden van belangrijke levensvragen. Kunsten zijn voor haar geen bron van informatie, maar van   ontdekkingen en ervaringen. Door open te staan voor verbeelding is het mogelijk een onbegrepen deel van je leven te leren kennen en daar waar het nodig is aanvullingen te maken. Ilse’s persoonlijke interesse gaat uit naar de onderstroom in het leven, de diepere emoties en drijfveren. Ze licht in haar schilderijen de latente schoonheid van haar modellen uit om een verhaal te vertellen. Dit verhaal is gevangen in een binnenwereld die, door lichteffect, een oogopslag, een gebaar of een accessoire, tersluiks onthuld wordt. De basis is vaak een eigen foto, weliswaar met een zelf geënsceneerde situatie, die eerst wordt getekend en vervolgens met oog voor detail in olieverf geschilderd. In een techniek die mede ontstaan is uit haar achtergrond als medisch-wetenschappelijk illustratrice.

Vivianne Schuijren (Maastricht, 1970) leerde, als dochter van de beeldhouwer  Peter Schuijren, al vroeg het vak. Na haar studie  plastische vormgeving aan de stads- academie in Maastricht, is zij in de praktijk opgeleid tot professioneel beeldhouwer en leerde zij ambachten zoals: bronsgieten, mallenmaken, steenhouwen en letterhakken, om zodoende haar beeldend vermogen te professionaliseren. Daarnaast is zij opgeleid aan het Jungiaans instituut, tot filosofisch en analytisch therapeut. In het werk van beeldhouwer Vivianne Schuijren, staat het spel der tegenstellingen centraal. Dit komt tot uiting in haar organisch figuratief werk als wel in haar minimalistisch abstracte sculpturen. Beeldhouwen gaat over massa en restruimte. Een vorm wordt een sculptuur door het juiste spanningsveld tussen vorm en de lege ruimte die de vorm als het ware omhelst. Precies op die overgang, zoals bijv. de huid ontstaan de contouren. Licht en schaduw maken de huid zichtbaar. Beeldhouwen gaat dus ook over het spel van licht en donker. Tenslotte is beeldhouwen voor Vivianne een wederkerige relatie met het materiaal waarmee zij werkt. Haar sculpturen zijn een ode aan schepping, waarin zij haar liefde daarvoor tot expressie brengt.

De expositie wordt op zondag 7 april 2024 om 15.00 uur geopend en ingeleid door Jos Solberg.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig