Laden Evenementen

In de voorjaarsexpositie op de bovenverdieping van het museum is een keuze te zien uit de prenten in kleur. Ze maken deel uit van de nalatenschap van Jan van Helden, die het museum in 2011 verwierf en bestaat uit 282 prenten.

Jan van Helden, ‘Rolklaver’, 1988, vierkleurenets, collectie museum (detail)

Rolklaver
Leg je neer bij de gele rolklaver,
hoe hij licht opsteekt als een bloem.
Verklein de vuurtoren aan de zee, blauw rolt asfalt lang de Rolklaver die brandt
En jut wat aanspoelt in de bermen,
( … )
Strofe uit: ‘Rolklaver’ van H.H. ter Balkt

Toen Jan van Helden tussen 1988 en 1996 in Alkmaar woonde, beleefde hij daar, naar eigen zeggen, een gelukkige tijd en werd hij opgenomen in een actief en vruchtbaar kunstmilieu. In het eerste jaar van zijn verblijf maakte hij, technisch gesteund door collega-grafici, zijn eerste vierkleurenets getiteld ‘Rolklaver’, naar een gedicht van H.H. ter Balkt.

Het werk van graficus Jan van Helden (Herkenbosch 1931 – Maastricht 2006) wordt meestal gekarakteriseerd als zwart en zwaarmoedig. De kunstenaar zelf zegt: “ik verbeeld gewoon wat ik zie”. Dat het beeld van de kunstenaar en zijn werk niet helemaal klopt bewijzen de prenten in kleur.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig