15 oktober 2017 t/m 7 januari 2018
Charles Eyckzaal

Willy Gorissen wordt op 12 oktober 1915 geboren in het dorpje Heer bij Maastricht. Als hij 15 jaar is begint hij aan een opleiding tot huisschilder waar al snel zijn tekentalent opvalt. In 1934 wordt hij ingeschreven op de Middelbare Kunstnijverheidsschool in Maastricht. Als in 1940 de oorlog uitbreekt, vervult Willy zijn dienstplicht en wordt hij als krijgsgevangene van de Duitsers geïnterneerd in het krijgsgevangenenkamp Neubrandenburg. Na een paar maanden wordt hij weer vrij gelaten en, terug in Maastricht, bezorgt Jef Scheffers hem een studieplaats aan de Rijksacademie in Amsterdam bij Prof. G.V.A. Röling.

Het werk van Willy Gorissen met zijn sprankelende kleurarrangementen is nauwelijks bekend bij het grote publiek, omdat de kunstenaar het vrijwel aan niemand toonde. Een reden temeer voor museum Land van Valkenburg om er, na een overzichtsexpositie in museum Bommel van Dam in Venlo (2015), opnieuw aandacht aan te besteden. Nu wordt vooral de focus gericht op zijn veelzijdigheid, met integere zelfportretten, kleurrijke bloemstukken en stillevens, landschappen en gevoelige balletstudies. Willy liet bij zijn overlijden in 2006 een groot artistiek oeuvre achter.
Hij schilderde gedurende tientallen jaren hoofdzakelijk het landschap in Nederlands en Belgisch Limburg in verschillende technieken zoals; gouache, houtskool, aquarel, pastel en olieverf. Door het lyrische van het 19de-eeuwse postimpressionisme te verbinden met het constructieve van het 20ste-eeuwse kubisme, verbeeldde Willy Gorissen zijn intens kleurige, picturale visie op het Limburgse landschap.

De tentoonstelling wordt geopend op 15 oktober 2017 om 14.00 uur. Ad Soer – gastcurator en vriend van Willy Gorissen – houdt een inleiding over de kunstenaar en zijn werk.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig