Artishock, opkomst en neergang

(Foto: Theo Solberg)

In samenhang met de expositie van Lei Molin besteedt ons museum aandacht aan de kunstbeweging Artishock.

In 1964 werd in Maastricht deze kunstenaarsgroep opgericht op initiatief van Lei Molin en Rob Stultiens. De andere leden waren Harry Marks, Piet Wouters, Felix van de Beek, Ger Brouwer, Ad Visser, Geert Meijer, Leen Kriens en Harrie Bartels. Zij hadden allen hun studie aan de Jan van Eyck Academie afgerond. Naast het onbehagen over het kunstklimaat en falend cultuurbeleid was het ook een protest tegen het ontbreken van expositiemogelijkheden in Maastricht. De kunstenaars zochten zelf een faciliteit en vonden die aan de Jodenstraat. De expositieruimte bevond zich op de boven-verdieping van een kledingwinkel van de heer P. Schunck en werd daarom “ArtiSchunck” genoemd.

Vanaf het begin boterde het niet tussen gemeenteraad en de groepsleden van Artishock. De toen-malige burgemeester duidde de expositieruimte in de gemeenteraad aan als “die groentehal”.

Ook de wethouder zou er nooit meer naar toe gaan “omdat hij zich voor schut gezet voelde”.

In september 1965 deelde de gemeente Maastricht Artishock per brief mee dat de expositieruimte aan de Jodenstraat binnen zes weken moest zijn ontruimd. Het gebouw zou brandgevaarlijk zijn en de trap naar de bovenverdieping te smal.

Onderlinge meningsverschillen leidden ertoe dat vijf van de acht kunstenaars Artishock in november 1965 verlieten. Hoewel andere kunstenaars zich wel weer aansloten kondigde het bestuur op 24 februari toch het einde van Artishock aan. De kunstenaarsgroep hief zichzelf formeel op. Lei Molin en Geert Meijer verlieten zelfs Maastricht omdat “zij van oordeel zijn dat in Zuid-Limburg geen sprake kan zijn van een leefbaar cultureel klimaat”.

Werken van Lei Molin en andere Artishock kunstenaars zijn nog te zien tot en met 22 april 2019, voor meer informatie klik HIER.