Melle Oude Boerrigter – Een vis met inhoud zwemt door vruchtbaar water.

Dit schilderij is geschilderd door Melle Johannes Oldeboerrigter (1908 – 1976) , de Jeroen Bosch van Nederland.  Een vis met inhoud zwemt door vruchtbaar water.

Laat uw fantasie zijn loop vinden!

Als leraar aan de Rietveld Academie moest hij aanvankelijk zijn brood verdienen. Tot zijn teleurstelling werden voor een grote tentoonstelling in het Stedelijk Museum,  tien jaar na de oorlog,  drie door hem ingezonden werken geweigerd. Ze werden niet geschikt  bevonden voor kinderen vanwege de afgebeelde geslachtsdelen. Toen was het hek van de dam en schilderde hij steeds meer fallussen. Voor hem het symbool van het voortbestaan van de wereld. In eerste instantie stond dit zijn roem in de weg.  Later waren er zo veel opdrachten dat potentiële kopers op wachtlijsten moesten worden gezet. Toen de internationaal befaamde kunstverzamelaarster Peggy Guggenheim bij hem aanbelde en hij de deur opende zei hij: “De schilder is niet thuis” !

In 1972 gunde het Stedelijk Museum Amsterdam hem alsnog een overzichtstentoonstelling en ter gelegenheid van zijn honderdste geboortejaar organiseerde het Museum voor Moderne Kunst te Arnhem de grootste overzichtstentoonstelling van zijn werk.

Het is buitengewoon dat Museum Valkenburg een drieluik en het afgebeelde werk kan tonen uit de collectie Van Bommel van Dam. De tentoonstelling Van Bommel van Dam is nog te zien tot en met 20 januari 2019.