In de bokkenmaand oktober in Valkenburg kunt u in Museum Valkenburg een bijzondere expositie en interessante lezingen bezoeken.

Op de plek waar nu het museum is gevestigd, ligt in de 18e eeuw het Landhuijs. Hier zetelt het hoogste gerecht van het Land van Valkenburg. Het is een armoedige tijd met veel inbraken, plunderingen, berovingen en overvallen op onder meer boerderijen en kerken. De Kluis op de Schaesberg bij Walem wordt tot 2 keer toe gewelddadig overvallen en vindt er een vernuftige inbraak plaats bij de Johannes de Doperkerk te Oud-Valkenburg. In 1773 is een groot gedeelte van de stad in de as gelegd door de grote stadsbrand. De delicten zouden te linken zijn aan een roversbende, de zogenaamde Bokkenrijders.

Tijdens de tentoonstelling in Museum Valkenburg wordt ingegaan op de gepleegde delicten in Valkenburg, de functie van het Landhuijs en de mythevorming rondom de Bokkenrijders. Het verhaal wordt toegelicht met historische voorwerpen en prenten. Daarnaast worden unieke kunstwerken tentoongesteld, die zijn gemaakt door leerlingen van de basisschool Broekhem.

Ervaar de Kinderfantasie geïnspireerd door de verhalen van Bokkenrijders in Valkenburg!

Op zondag 8 oktober zal wethouder Rouwette van de gemeente Valkenburg deze unieke historische tentoonstelling openen. De tentoonstelling is daarna te bezoeken tot en met zondag 26 november 2023.

Tijdens de tentoonstellingsperiode worden ook nog 2 interessante lezingen georganiseerd.

Frits Schoonbrood, voorzitter Sjtichting Genealogiek Sjènne, zal op zaterdag 21 oktober om 14:00 uur een historische lezing geven over de Bokkenrijders.

Op zondag 5 november is om 15.00 uur de lezing ‘Vorst versus volk’ van  Monique Quint.